loading...
انفجار نور
سجاد سحرخوان بازدید : 30 شنبه 11 بهمن 1393 نظرات (0)

دستاوردهای نظامی انقلاب اسلامی

 

ارتش ایران در دوران قبل از انقلاب وابسته و تحت نفوذ آمریکایی‌ها بود. قدرت دفاعی – نظامی کشور نه در راستای تأمین منافع غرب تعریف شده بود. عمده تجهیزات نظامی ارتش از کشورهای غربی وارد می‌شد و هزاران مستشار نظامی در ارتش ایران حضور داشتند. با انقلاب اسلامی، سیستم دفاعی – نظامی و امنیتی کشور به طور کلی متحول شد  پیش‌رفت‌های نظامی در کشور به‌ویژه در صنایع دفاعی، به گونه‌ای است که علاوه بر تأمین تمامی نیازمندی‌های نیروهای مسلح در حوزه‌های گوناگون، ایران به یکی از صادرگنندگان تجیهزات نظامی تبدیل شده است.قدرت دفاعی – نظامی جمهوری اسلامی، تهدیدات نظامی علیه ایران را از اعتبار ساقط کرده و همگان می‌دانند که هیچ کشوری جرأت تجاوز نظامی به ایران ندارد.

نمونه‌های از دستاوردهای نظامی انقلاب اسلامی :

الف- دفاع قهرمانانه در مقابل حملات رژیم بعث

پس از پیروزی انقلاب اسلامی استکبار جهانی و ایادی داخلی آن برای ساقط نمودن جمهوری اسلامی توطئه‌های فراوانی را به اجرا درآوردند که همه این توطئه‌ها به شکست انجامید. از جمله این توطئه‌ها  می‌توان از هجوم گسترده نظامی رژیم بعث عراق نام برد که با دفاع قهرمانانه نیروهای مسلح و مردم، نقش بر آب شد و متجاوزان با خفت و خواری بیرون رانده شدند. به رغم برتری فوق العاده نیروهای مسلح ما اعم از ارتش، سپاه و بسیج از لحاظ فرماندهی، معنویت و روحیه و... نسبت به دشمن متجاوز، ما نتوانستیم به اهداف کامل خود دست یابیم و دلیل آن حمایت مستقیم غرب و شرق و کشورهای منطقه به خصوص آمریکا از رژیم بعث بود. ولی به هر حال در طول تاریخ کشورمان این اولین جنگی بود که بر ما تحمیل شد ولی در پایان آن، متجاوز با همه پشتوانه‌ای که داشت نتوانست به ذره ای از اهدافش دست یابد. ضمن اینکه در پایان جنگ با اعلام دبیرکل سازمان ملل مبنی بر متجاوز بودم رژیم بعث، پیروزی ایران در سطح جهانی به ثبوت رسید. بهترین تحلیل در مورد دستاورد جنگ تحمیلی، از امام خمینی (ره) است که فرمودند: ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‌ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‌ایم. ما در جنگ پرده از چهره جهانخواران کنار زدیم، ما در جنگ دوستان و دشمنانمان با شناخته‌ایم. ما در جنگ به این نتیجه رسیده‌ایم که باید روی پای خودمان بایستیم. ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم... تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آن چنانی برخوردار شد و از همه مهمتر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت.[1]بسیج همچنان لشكر مخلص خداست

ب- تشکیل سپاه و بسیج

یکی از افتخارات انقلاب اسلامی تشکیل سپاه و بسیج به فرمان امام خمینی (ره) بود. این دو نهاد مقدس از بدو تشکیل درگیر جنگ‌های ناخواسته و تحمیلی از سوی ابرقدرت‌ها و مزدوران داخلی آنها در کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان... و در نهایت متجاوزین رژیم بعث عراق بودند و توانستند با اهدای خون پاکشان درخت انقلاب را آبیاری کنند و آن را از گزند ضد انقلاب محفوظ بدارند.

در سایه این فداکاری‌ها بود که سپاه و بسیج در قلب امت مسلمان بیش از پیش جای گرفت و مظهری از اخلاص و تعهد و ایثار شد. به طوری که امام خمینی (ره) در دیدارهای مختلف از آنها این چنین یاد می‌کردند: من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی‌گردد. اگر سپاه نبود کشور هم نبود... .ای کاش من هم یک پاسدار بودم! بسیج لشکر مخلص خداست من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا به بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‌ام. ... بسیج میقات پا برهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته اند.[2]

ج- خودکفایی نظامی

در حال حاضر بیشتر جنگ افزارهایی که در ارتش و سپاه به کار گرفته می شود ساخت کارخانجات داخل است. پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای که در تولید انواع موشک‌ها، توپ‌ها، خمپاره‌اندازها، تهیه قطعات یدکی هلیکوپترها و هواپیماها و سیستم‌های کنترل راداری توسط ارتش، سپاه و وزارت دفاع صورت گرفته نمونه‌های روشنی از خودکفایی نظامی است.

دستاورد های نظام در بعد تجهیزات را می‌توان در موارد زیر ملاحظه نمود:

    ساخت انواع سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین مورد نیاز در نیروهای مسلح
    ساخت انواع توپ‌های میان‌برد و بلندبرد زمین به زمین و زمین به هوا
    ساخت موشک‌های کوتاه‌برد، میان‌برد و بلندبرد و بالستیک در کلاس‌های مختلف


    ساخت انواع دوش پرتاب‌های ضدهوایی


    ساخت انواع خودروهای زرهی، نفربرها، تانک‌ها و انواع سلاح‌های ضد تانک


    ساخت کشتی‌های نظامی، ناوچه‌ها، قایق‌های تندرو پرنده


    ساخت انواع موشک‌ها و اژدرهای ساحل به دریا و دریا به دریا


    ساخت انواع هواپیماهای نظامی با سرنشین و بدون سرنشین و انواع بالگردها


    پیش‌رفت‌های چشمگیر در جنگ‌های الکترونیک و نبردهای سایبری
    ساخت انواع سامانه‌های ثابت، متحرک و زیرزمینی برای پرتاب موشک‌ها و به‌ویژه موشک‌های بالستیک.
    ساخت سامانه‌های بسیار فوق مدرن ضدهوایی مانند S200
    ساخت انواع رادارهای پیش‌رفته

قدرت دفاعی – نظامی ایران، نه تنها از عوامل بسیار مهم در تأمین امنیت ملی کشور می‌باشد، بلکه دستاوردهای این حوزه معادله قدرت در منطقه را به نفع متحدین جمهوری اسلامی تغییر داده است. تأثیر دستاوردهای این حوزه را می‌‌توان در جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه ملاحظه کرد. هم‌اکنون تحولات میدانی سوریه تحت تأثیر تجارب ارزشمند جمهوری اسلامی به نفع مردم و حاکمیت سوریه در تغییر است.

پیش‌رفت‌ علمی و فناوری در نیروهای مسلح بسیار چشم‌گیر است و این پیش‌رفت‌ها همگی نشأت گرفته از روح خودباوری، اعتمادبه نفس، شجاعت و مدیریت جهادی است.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
؛باسلام و عرض ادب این وبگاه در تاریخ1/11/1392طراحی و ثبت شده است این وبگاه با هدف اشاعه فرهنگ انقلاب اسلامی راه اندازی شد تا بلکه ما نیز با اندازه توانمان دراین راه خدمتی کرده باشیم امیدوارم مطالب این وبگاه برایتان مفید باشد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظرتون در باره سایت چیه؟
    شما کدام مطلب سایت را بیشتر می پسندید
    سنگر پشتیبانی
    ساعت فلش مذهبی
    دریافت کد ذکر ایام هفته برای وبلاگ
    انقلاب اسلامی

    دریافت کد اوقات شرعی

    دوستان ما



    معببر سایبری فندرسک




    سایت شهید حاج احمد کاظمی


    .::مسابقه وبلاگ نویسی انقلاب نور-دبیرستان نور ثامن::.

    نسخه موبایل سایت

    نسخه موبایل انفجار نور

    مشاهده بهتر

    جهت مشاهده بهتر 

    از مرور گرهای زیر 

    استفاده کنید:

    ChromeOperaFirefox

    طراحی: انفجار نور

    آمار وبلاگ
    آوای وبلاگ
    آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 140
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 223
  • بازدید ماه : 445
  • بازدید سال : 1,277
  • بازدید کلی : 8,200
  • کدهای اختصاصی

    تصویر ثابت

    تاریخ روز
    Up Page
    ابزار و قالب وبلاگکد پرش به بالای صفحه وب
    http://webtools.samentheme.ir/st/mouse/3.gif