loading...
انفجار نور
سجاد سحرخوان بازدید : 84 یکشنبه 12 بهمن 1393 نظرات (0)

بسیج شجره طیبه انقلاب

 

                                              

بسيج ; شجره طيبه انقلاب

بسيج را واژه اي مسما و قدرتي توانا براي تحقق اهداف اصيل و نوين ايران اسلامي مي توان نام برد كه در شرايط و مقتضيات زمان ايفاگر نقش هاي مختلف در جامعه است .

حضور ملموس بسيج در اركان علمي , صنعتي , فرهنگي , اجتماعي , بهداشتي , عمراني , نظامي و... مبين كاركردهاي چندمنظوره و منعطف اين ساختار تشكيلاتي منسجم و پرقابليت است .

رزم آوري و دفاع از حيثيت و جان و مال ملت در هشت سال دفاع مقدس , فخرآفريني در عرصه علوم و فن آوري و پالايش نظام مند اجتماع برمبناي ديني و مذهبي , قدرت بازدارندگي بسيج در تهاجمات جنگ افزاري و نرم افزاري , بروز توانمندي هاي شگرف از تعامل و اجتماع اقشار گوناگون جامعه , عرضه داوطلبانه استعدادهاي مردمي در راستاي عرق ملي و تكليف شرعي , بسيج را ساختاري فراسازماني و منحصر به فرد نموده و مبناي شكل گيري آن را نظريه اي ماندگار براي فرداهاي روشن مي توان عنوان كرد.

بنابرچنين ويژگي هايي , نضج گيري و بنيان اين ساختار عظيم را براي حال حاضر و آتيه ايران اسلامي مي توان تدبيري حكيمانه و درايتي الهي خواند. آري ! به راستي دورانديشي و دستور حكيمانه امام خميني (ره ) در راستاي تاسيس بسيج برگه تضمين زريني براي رشد و تعالي ايران اسلامي و مصون ماندن از گزندهاي زمانه است.

بسيج را مي توان سازماني در جهت نيل به سمت حفظ تماميت ارضي , اقتدار ملي , دفاع از اصل ولايت فقيه و بنيان هاي نظام و انقلاب و براساس تفكرات قرآني تعريف كرد كه با استقبال از سوي آحاد جامعه در طيف هاي گوناگون به طور داوطلبانه به جذب نيروهاي مخلص مي پردازد.

بسيج يادگار بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران , حضرت امام خميني (ره ) است كه بنا بر فرمان ايشان در سال 1358 با عنوان بسيج مستضعفين تشكيل شد و در طي ربع قرن سپري شده از دوران پربركت انقلاب اسلامي ثمرات درخشاني را در هشت سال جنگ تحميلي , سطوح سازندگي و مقابله با تهاجم فرهنگي برجاي نهاده است. 

بسيج و رسالت فرهنگي

بسيج منادي تربيت , اخلاق و تزكيه و بسيجيان هاديان جامعه به سمت صلاح هستند , بسيج مجموعه اي از نيروهاي ارزشمند براي تمام ادوار و صحنه ها و در شرايط مختلف است . قدرت بسيج بنابر اتكال به الطاف الهي لايتناهي و منبعث از خواست الهي براي به اهتزاز درآوردن پيام خاتم المرسلين (ص ) و گسترش فرهنگ و منويات قرآني و اسلامي است .

بسيجيان پويندگان طريق ولايت و سربازان جان بر كف انقلاب هستند كه اذن حضور در تمامي صحنه ها را استوار و راستين از رهبر فرزانه خود دريافت نموده و با صبغه ارزشمند اسلامي و تكاپوي پولادين قلل پيشرفت , تعالي و پيروزي را مي پيمايند.

بسيج يعني فرهنگ شهامت و شهادت . بيم و هراس در فرهنگ بسيج نامفهوم و هر آنچه معناي بودن , ماندن و جاودانه شدن است در آن جلوه مي نمايد.

حضور بسيج در سنگرهاي مختلف انقلاب اسلامي ايران در اوايل انقلاب , دفاع مقدس , عرصه سازندگي و خدمات ملي بسيار مشهود و ستودني است . بسيجيان ناميان پرآوازه اما گمنامي هستند كه رضايت حق را سرلوحه امورات خود قرار داده و براي اصلاح امور ديگران و بالندگي امت اسلامي از هيچ كوششي دريغ نمي ورزند.

بسيج يعني گنجنامه واژگان پرمعنا , ارزشمند و وزيني كه تمامي معاني نيك و مطلوب خواسته مردان و زنان والاانديش زيباپسند را در خود گنجانده . همان والاانديشاني كه معناي بسيج را خود پرورانده اند. بسيج يعني ميعادگاه آناني كه مي دانند و مي خواهند دانايي را با سرشت معرفت و يقين رهين سازند.

بسيج نه تنها نماد اسلحه گلوله و فشنگ نيست , بلكه مكتب شكوفايي تمامي آن چيزي است كه مي تواند سعادت يك ملت را برآورده سازد , در شرايطي كه تمامي ملت خود را بسيجي بداند و بسيجي وار گام بردارد. و به راستي چه زيبا است سخن حكيمانه امام امت : « بسيج مكتب عشق است . » و در اين حال است كه چشم اندازي توسعه آفرين و كشوري توانا و پيشرفته را با تمامي وجوهات و ويژگي هاي بارز اسلامي و انقلابي با اتكال به قدرت لايزال و در پرتو ايمان و عزم ملي مي توان رقم زد.

بايد دانست كه اين فرهنگ بسيجي است كه مي تواند تمامي برنامه ها و محورهاي توسعه و پيشرفت ايران اسلامي را تضمين كند. همان طور كه در دورنماي بيست ساله كشورمان آمده است : ايران اسلامي در بيست سال آينده كشوري است : « فعال , مسئوليت پذير , ايثارگر , مومن , رضايتمند , برخوردار از وجدان كاري , انضباط , روحيه تعاون و سازگاري اجتماعي , متعهد به انقلاب و نظام اسلامي و شكوفايي ايران و مفتخر به ايراني بودن . » و نيز « امن , مستقل , مقتدر , با سامان دفاعي مبتني بر بازدارندگي همه جانبه و پيوستگي مردم و حكومت و ... » (1 )

دستيابي به افتخارات ملي بي هيچ شك و ترديدي حضور امت را بسيج وارانه مي طلبد. بسيجياني كه توانا و مسلط براي نهادينه سازي رهنمودهاي بنيانگذار انقلاب اسلامي , امام خميني (ره ) مي انديشند و با عزمي فاتحانه عزت و سربلندي ايران را صلا مي زنند.

بسيجيان ; مناديان بيدار زمان

بسيج زماني با درايت امام خميني (ره ) تشكيل شد كه انقلاب اسلامي ايران در آن برهه حساس نيازمند به چندين قطب فكري و حفاظتي بوده است كه از بطن مردم برخاسته و حكومت مردمي را بيش از پيش متجلي ساخته و در عمل حضور مردم را در مشاركت هاي گوناگون اجتماعي , فرهنگي , نظامي و... فراهم سازد.

بسيج قدرت توانمندي است كه مسئوليت هاي گوناگوني را مي تواند پذيرا باشد و در شرايط مختلف پاسخگوي نيازهاي مملكت باشد. و نيز بسيجي معناي تفكر و خلاقيت است , بسيجي الگوي عملي و خاستگاه صيانت از اهداف متعالي و آرماني انقلاب اسلامي است .

بسيج را مي توان مركز ثقل مشاركت هاي مردم در صيانت از اهداف نظام و اقدام عملي در راستاي توسعه و تعالي جامعه و برقراري صلح و شرايط مساعد در باروري توانمندي هاي آن توصيف كرد.

بسيج در ميان اقشار مردمي جامعه خود الگويي موثر بوده و مروج فرهنگ اصيل انقلابي و مبين تلاش و استقامت و پيروي از دستاوردهاي انقلاب و حافظ ارزش هاي آن است . بنابر اين شرايط , مردم جايگاهي رفيع براي آن قايل بوده و چنانچه خصلت هاي فردي و اجتماعي بسيج با ماهيت آن همگون باشد قداست فرد بسيجي در ميان مردم صد چندان گشته و پشت استكبار جهاني و ياوه گويان هرزانديش را به لرزه مي افكند.

بسيج يك تشكل نظامي نيست

نمايان گشتن ابتكارات و خلاقيت هاي بسيجيان خبره و فرهيختگان بسيجي در طي سال هاي گذشته به خوبي بيانگر آن است كه به شكرانه ايزد منان اين ساختار فراسازماني به حدي بارور گشته كه مبتكران , دانشجويان و متفكران به سمت آن گرايش يافته و هسته اي توانمند را براي در هم شكستن كاخ پندارهاي موهوم دشمنان اسلام و انقلاب ايجاد نموده اند.

در كنار همه فيوضات اين منبع توانمند در 25 سال اخير بايد دانست كه « فعاليت هاي نظامي بسيج در طي دوران دفاع مقدس خود مبتني بر يك تفكر و فرهنگ بود. يعني همان فعاليت هاي ارزشمندي كه همه به تاثيرگذاري همه جانبه آن واقفند. نيز , مبتني بر نوعي از تفكر بسيجي است كه اگر بخواهيم اين بخش از حركت و تفكر بسيج را از دوران دفاع مقدس حذف كنيم چيز زيادي عايدمان نمي شود. چنانچه بخواهيم اين نقش تداوم داشته باشد و در عرصه هاي مختلف كارآمدي خود را به اثبات برساند از همين فرهنگ و تفكر پاسداري كنيم . » (2 )

بسيجيان اين سرداران سازندگي توفنده و خروشان پس از سپري كردن سنگرهاي دفاع حق عليه باطل با امتداد مسير نيل به خواست هاي پاك و ميمون خود در سنگر سازندگي , علمي و خدمات عمومي به مبارزه با اهريمن تاريخ پرداخته تا آدمي را مفتون واژه هاي پرمحتواي قاموس بسيج نمايند.

امروزه سهم عظيمي از توسعه علمي كشور مرهون زحمات بسيجيان گرانقدر است به گونه اي كه « نگاه به آمار نشان مي دهد حدود 4 ميليون نفر در بسيج دانش آموزي و 300 هزار نفر در بسيج دانشجويي عضويت دارند. مهم ترين مساله و ماموريت در اين قشر ارتقا و تقويت و تلاش علمي در محيط آموزشي است . در بسيج متخصصين شامل بسيج مهندسي , بسيج اساتيد و بسيج پزشكان اولين ماموريت علمي , تقويت بنيان هاي علمي تعريف شده است و خوشبختانه گام هاي خوبي نيز برداشته شده است . » (2 )

بسيج در سير تاريخ

بي هيچ ترديدي بسيج در مدت زمان كوتاه سپري شده از عمر خود در تاريخ ايران اسلامي و سهيم بودن در تحولات آن ماندگار خواهد بود. همان طور كه در شرايط عادي جامعه و در طي فراز و نشيب تاريخ , عناصر مختلف بر نظام هستي و مملكتي اثر گذاشته اند. فرهنگ امروزين ما نيز حاصل از تحولات و تاثيرات ناشي از قوم هاي سكني گزيده در اين منطقه جغرافيايي و حكومت هاي مختلفي است كه در طي اعصار پديد آمده است .

انقلاب اسلامي ايران كه نقطه روشن توازن و مشاركت مردمي و جمهوريت است وامدار حضور داوطلبانه و جان نثارانه همين مردم خوب است كه به اميد تحقق مردمسالاري و نظام ارزشمند ولايتمدار قدم به عرصه متبلور نمودن « استقلال , آزادي و جمهوري اسلامي » نهادند.

با اين بيان از نگاه كلي مي توان تمامي ملت را در جمهوري اسلامي ايران بسيجي خطاب كرد كه با نيرويي توفنده و عزمي راسخ انديشه و نيت خود را با رهنمودهاي مردمي از سلاله آفتاب در عمل پياده ساختند. شايد بتوان تجربه نيك سال هاي 1342 تا 1357 و تحركات مردمي را متناسب با اقدامات داوطلبانه در كشور دانست كه بنيانگذار انقلاب اسلامي با به خاطر داشتن سلحشوري هاي مردمي , فرمان تشكيل بسيج را صادر فرمودند تا در مدت زماني اندك به عنوان بازويي پرتوان براي مقابله با تهديدات خارجي و داخلي ايفاي نقش نمايد.

بسيج حدواصل انقلاب اسلامي تا انقلاب مهدي (عج )

بسيج ملبس به جامعه طهارت و عطرين از شميم كوثر است . سربازان انقلاب , مناديان صلح و صلابت , خادمان ملت , مومنان مخلص , عاشقان ولايت , نظام , اسلام و مردم , نيروي مردمي ايثارگر و مظهر اقتدار ملي همگي از الطاف جليله خداوند است تا بسيج 20 ميليوني ميهن اسلاميمان همچنان قدرتمند و نستوه بماند و چشم عاشقان يوسف زهرا(س ) را منور به سيماي تابناكش بنمايد ان شاالله

« بسيح مظهر يك وحدت منظم براي انقلاب است . همه ميدان هايي كه بسيج حضور يافته است ميدان بسيج است . يكي از بركات انقلاب و از پديده هاي بسيار شگفت آور و مخصوص اين انقلاب است . اين همه يكي از چيزهايي است كه امام بزرگوارمان با ديد الهي خود و با حكمتي كه خداوند متعال به او ارزاني كرده بود براي كشور ما , ملت ما و انقلاب ما به يادگار گذاشت . » (3 )

« برادران و خواهران مساله بسيج , يك مساله اساسي و اصولي انقلاب است . اگر شما ملاحظه مي كنيد كه امام بزرگوار ما اين قدر روي بسيج تكيه مي كردند , ناشي از همان فكر اصولي حاكم بر انقلاب اسلامي است . براساس آن فكر , اگر بگوييم قواي انقلاب به بسيج است , حرف گزافي نگفته ايم . » (4 )

پاورقي :

1 ) بخشي از متن چشم انداز بيست ساله جمهوري اسلامي ايران .

2 ) سردار حجازي , فرمانده نيروي مقاومت بسيج , روزنامه قدس 5 آذر 83 شماره 4864 ص 10

3 ) از سخنان مقام معظم رهبري (مده ظله )

4 ) دفتر مقام معظم رهبري , حديث ولايت ج 6 ص 18

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
؛باسلام و عرض ادب این وبگاه در تاریخ1/11/1392طراحی و ثبت شده است این وبگاه با هدف اشاعه فرهنگ انقلاب اسلامی راه اندازی شد تا بلکه ما نیز با اندازه توانمان دراین راه خدمتی کرده باشیم امیدوارم مطالب این وبگاه برایتان مفید باشد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظرتون در باره سایت چیه؟
    شما کدام مطلب سایت را بیشتر می پسندید
    سنگر پشتیبانی
    ساعت فلش مذهبی
    دریافت کد ذکر ایام هفته برای وبلاگ
    انقلاب اسلامی

    دریافت کد اوقات شرعی

    دوستان ما



    معببر سایبری فندرسک




    سایت شهید حاج احمد کاظمی


    .::مسابقه وبلاگ نویسی انقلاب نور-دبیرستان نور ثامن::.

    نسخه موبایل سایت

    نسخه موبایل انفجار نور

    مشاهده بهتر

    جهت مشاهده بهتر 

    از مرور گرهای زیر 

    استفاده کنید:

    ChromeOperaFirefox

    طراحی: انفجار نور

    آمار وبلاگ
    آوای وبلاگ
    آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 33
  • بازدید امروز : 91
  • باردید دیروز : 35
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 193
  • بازدید ماه : 191
  • بازدید سال : 1,023
  • بازدید کلی : 7,946
  • کدهای اختصاصی

    تصویر ثابت

    تاریخ روز
    Up Page
    ابزار و قالب وبلاگکد پرش به بالای صفحه وب
    http://webtools.samentheme.ir/st/mouse/3.gif